Вівторок, 18 травня 2021

Туризм

Турист, як тільки куди-небудь приїжджає, відразу починає хотіти назад. А мандрівник... Він може і не повернутися

Відпочинок з дітьми: два тижні на хуторі в Псковській області і 3 дні в Ризі

Все почалося в той день, коли наш папа-геолог поїхав далеко і надовго. Вирішили підтримати стару добру традицію - літо проводити поза стінами будинку. Вирішено було організувати "вилазку" спочатку на хутір у Псковській області, а потім у Ригу.

Хутір - поняття забуте, і багато хто вже не пам 'ятає, що це будинок, який стоїть усамітнено, в нашому випадку - в лісі. До найближчого такого ж хутора близько 5-6 км пішки через ліс. Отже, я і двоє моїх дочок 2 і 6 років зібралися в дорогу і налаштувалися на пригоди.

На електричці ми години 4 їхали до Пскова. Приїхали вже в темряві. Нас зустріли друзі на машині, і ми по сонному місту поїхали туди, де вже світили зірки. За душевними розмовами непомітно проїхали місто, передмістя, згорнули з шосе на просілкову дорогу, потім на лісову. Діти без малої 2 години сопели в машині, коли наша лісова дорога закінчилася. Почалася просто лісова хаща, через яку потрібно було йти пішки.

Зазвичай всі фільми жахів з цього і починаються. Машина, ліс, ніч, темінь хоч очей виколі і сонні діти. "Навіщо мені все це потрібно?" - пульсувало в голові. Але шляху назад не було - в прямому сенсі слова. Вийшли з машини, наділи рюкзаки, взяли на руки дітей і пішли лісом.

Йшли ми так хвилин 40, але мені здалося, що пройшло близько 4 годин. Я дуже втомилася нести речі і молодшу дитину, відмахуватися від комарів, світити під ноги, щоб не згорнути собі шию. При всій цій безглуздій дії у всіх нас настрій був дуже веселий. Звичайно, іноді ми вдивлялися в темряву лісу - природа все-таки, і чи мало яку витівку вона може викинути.

Добралися ми не скоро. Між нами і заповітним будинком стала річка. Природно, ніякого мосту не було. Наші провідники переконали, що найкоротша дорога - це йти вбрід через річку. "Матусі!" Так, я винятковий псих. Вночі з двома дітьми і важким рюкзаком через річку вбрід. У той момент я пораділа двом речам: залишилося недовго, і діти від усього цього були в повному захваті.

Робити нічого. Знявши черевики, міцніше обхопивши малечу, я пішла за своїм провідником, який ніс на руках старшу дочку. Холодна вода майже зводила ноги, комарі безперешкодно кусали у всі відкриті місця, дно річки було ілистим і слизьким. Річка виявилася неглибокою, трохи вище коліна.

Я вже багато разів пошкодувала, що поїхала на хутір, а не залишилася в затишному Пітері. Від річки ми йшли ще хвилин 20. Серце моє радісно забилося, коли я крізь товщу темряви побачила білизняні мотузки. Ура! Ми прийшли. Нас напоїли чаєм, діти поїли ягід і вляглися спати.

Але наші пригоди на цьому не закінчилися. Будинок стояв дійсно в лісі, вода була тільки в річці, до якої потрібно було йти. Питну воду брали з джерела, яке було за 2 км від дому. Вбиральня на вулиці, душ був споруджений в поліетиленовому "притулку", де комарів було трохи менше, ніж поза ним. Скажу вам, що всі побутові незручності дуже протверезять, і з часом починаєш звикати до такого життя.

Щоранку ми ходили на річку за водою. Такої тиші, як по дорозі, я не чула ніде. Такі зірки я не бачила давно. Діти бігали по двору, їли яблука, різали їх іграшковими ножами, варили супи і годували ними своїх ведмедів. Вечорами, коли тільки нічні птахи порушували тишу, ми читали казки. У цьому була своя принадність. Ніякої метушні, нервозність, яка є у великому місті, не мала права бути в цьому місці. Мир і спокій наповнює тебе від макушки до кінчиків пальців.

Забула сказати, що на хутір я поїхала з твердим наміром пописати картини з натури. Часу на моє улюблене заняття залишалося мало. Адже було багато домашніх турбот. Натаскати води, готувати їжі, зігріти воду для душу, зібрати ягід на компот. І знаєте... Коли дивишся з вікна будинку, де ти замішуєш тісто, щоб спекти пиріг, як твої діти босоніж бігають по траві, регоча від захоплення, забуваєш всі труднощі, і всі проблеми розчиняються.

Іноді наші господарі ходили в гості до сусідів - 5-6 км пішки через ліс. Від них приносили дари. Домашнє молоко, сметану та інші принади домашнього господарства. Щодня діти купалися в річці, там же на ніч ставили мережі, ловили рибу. Так ми прожили майже 2 тижні. За цей час майже звикли до кровосисних, купатися голяка в річці, кричати і у відповідь чути дзвінке відлуння, дивитися в небо і гойдатися в гамаку.

Пізніше, здійснюючи шлях назад до машини, діти вже йшли пішки, радісно збираючи квіти по дорозі. Не хотіли їхати. У Пскові ми сіли на поїзд до Риги, і наша пригода придбала новий виток. Кордон пройшли швидко. Діти мирно спали на своїх полицях, і прикордонники люб 'язно не стали їх будити. Що дивно, на кордоні у мене не запитали дозвіл на вивезення дітей.

Зазначу, що я перший раз поїхала в Латвію і перший раз - одна з дітьми в Європу. Але після хутора якась Європа з усіма труднощами перекладу мені здавалася дрібницею. Ще в Пітері через сайт "Острівець" я замовила готель. Розташовувався він на околиці і тому був недорогий. У поїзді ми познайомилися з хлопцями, чиї батьки люб "язно довезли нас до готелю. Номер був скромний, але чистий. Після будиночка в лісі це здавалося хоромами. Найбільше діти були раді відсутності комарів і гарячій воді.

Кинувши речі, вдосталь наплескавшись, ми вирушили в місто. Бюджет наш був обмежений - всього 90 лат. для довідки: проїзд у громадському транспорті - 0,7 лат. На трамваї ми доїхали до центру. Дуже гарне старе місто: башточки, каплиці, туристи. Знайшли в центрі старого міста магазин, де купили салатики, сік і щось ще. Перекусили за столиками кафе. У самому кафе було дуже дорого і мізерно. Пізніше ми знайшли хороший ресторанчик Lido, де на 4-5 лат могли дуже ситно поїсти.

У ті дні в Ризі проходив фестиваль вуличних театрів, багато відомих циркових труп виступало на вулиці. Багато глядачів, і мої діти в тому числі, дивилися виступи з відкритими ротами - настільки це було яскраво і святково. Мої дівчатка до красноти долоньок плескали артистам.

Старе місто нам дуже сподобалося. Вузькі вулички, красиві будинки кінця XVII століття, Домський собор, будинок Чорноголових. Біля кожного будинку стояли натовпи туристів і жадібно слухали чергову легенду. Великий ярмарок ремісників, де срібні вироби з бурштином можна купити за сущі копійки (ой, лати). Я вирішила не користуватися послугами екскурсовода, а самостійно побродити. Так ми бродили день.

Наступного дня, наперекір прогнозом, вирушили до Юрмали електричкою. Електрички зручні, але забиратися в неї з платформи важко, особливо з візком. Юрмала - це узбережжя Ризької затоки з безліччю маленьких містечок. За порадою продавщиці квитків ми поїхали в Майорі. Центральна вулиця утикана атракціонами, сувенірними лавками і кафешками. Нічого особливо, крім чистого пляжу з білим піском і затокою. По піску діти бігали босоніж, купатися ми не стали, хоча багато хто купався.

Пообідати вдалося в улюбленому Lido. Добре, що ціни у них постійні, незалежно від розташування ресторанчика. З Юрмали ми привезли багато піску в сандаліях, приємну втому і ризький бальзам. В останній день було вирішено погуляти по парках із заходом в різні цікаві місця.

В цілому Рига нам сподобалася. Недорого можна поїсти в ресторані Lido, в магазині Peme можна купити недорогі продукти. Квитки з Риги у нас були взяті до Пскова, туди ми приїхали о 5 ранку. На сімейній раді з донькою вирішили, що якщо на вокзалі буде кімната відпочинку, то поспимо, а потім погуляємо по Пскову.

На вокзалі ми взяли великий номер з двома півторними ліжками всього за 700 р. Після сніданку вирушили на вокзал за квитками. У наявність були тільки квитки на автобус. Касир мене запевняв, що автобус комфортабельний, і в ньому є туалет (самі розумієте, що без можливості зводити туди маленьких дітей їхати автобусом не хотілося). Як виявилося вже в дорозі, туалет в автобусі був перероблений під комору. Добре, що мої діти - бувалі мандрівники.

До автобуса у нас було достатньо часу, щоб прогулятися по Пскову. Дуже гарне місто. Погуляли околицями Кремля, заходили в усі вежі, в усі каплиці. Полазали по Довмонтову місту. Олена (старша дочка) була вражена цими "довмонтовськими лабіринтами". Поверталися на вокзал пішки, на головній вулиці пообідали в їдальні "Сергіївська" - дуже смачно і дешево.

В автобусі ми їхали більше 4,5 годин. До Луги діти спали, а потім їх розважали мультики. Добре, що хоч був інтернет в автобусі. Дорогу перенесли добре, без криків та інших неприємностей. Коли ми приїхали додому, насамперед діти почали обіймати свої іграшки і шепотом їм розповідати про пригоди, яких було чимало.

Дорогий читач з дітьми! Подорожуй, і нехай твої дітки будуть головними попутниками. Всі труднощі тільки зближують і скріплюють сімейні узи.